حسن اقارب پرست

حسن اقارب پرست

آغاز: اول اردیبهشت 1325 پرواز: 25 مهر 1363
تعداد بازدید
1066
نویسنده
فاطمه علیخانی

زندگی نامه

سرلشکر حسن اقارب پرست از فرماندهان جنگ تحمیلی ایران و عراق (بین سال‌های ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۸) بود. وی در سال ۱۳۶۳ در جزیره مجنون بر اثر انفجار خمپاره در هنگام بازدید از منطقه به شدت مجروح و سپس در ۲۵ مهرماه ۱۳۶۳ درگذشت. وی در قطعه ۲۵ بهشت زهرا تهران دفن شده است. وی افسر زرهی بود و در زمان جنگ ایران و عراق م...

سرلشکر حسن اقارب پرست از فرماندهان جنگ تحمیلی ایران و عراق (بین سال‌های ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۸) بود. وی در سال ۱۳۶۳ در جزیره مجنون بر اثر انفجار خمپاره در هنگام بازدید از منطقه به شدت مجروح و سپس در ۲۵ مهرماه ۱۳۶۳ درگذشت. وی در قطعه ۲۵ بهشت زهرا تهران دفن شده است. وی افسر زرهی بود و در زمان جنگ ایران و عراق مدتی به عنوان معاون لشکر ۹۲ زرهی اهواز فعالیت می‌کرد.
وی در سال ۱۳۴۳ در رشته ریاضی دیپلم گرفت و وارد دانشکده افسری ارتش شد. وی دوره سه ساله دانشکده افسری را در کنار افرادی مانند یوسف کلاهدوز با موفقیت طی کرد، با پایان یافتن این دوره در سال ۱۳۴۷، راهی شیراز شد. در سال ۱۳۵۰ ازدواج کرد که حاصل این پیوند چهار پسر بود. در سال ۱۳۵۰ برای گذراندن دوره تانک چیفتن عازم انگلیس شد و ۲ سال بعد به آمریکا اعزام شد و دوره جنگ‌های شیمیایی را گذراند و در بازگشت «بخش جنگ شیمیایی - میکروبی (ش- م- ر)» را در مرکز زرهی شیراز پایه‌گذاری کرد. اقارب پرست به پیشنهاد سیدموسی نامجوی که در آن زمان در دانشکده افسری استاد نقشه‌برداری بود، به عضویت یک سازمان مخفی نظامی درآمد و آموزش‌های لازم را در درون تشکیلات دید. وی در سال ۱۳۵۳ به آمریکا اعزام شد و در بازگشت به کشور عراق رفت و در شهر نجف به دیدار سید روح‌الله خمینی رفت. وی در بهمن سال ۵۷ به مدرسه رفاه - ستاد استقبال از سید روح‌الله خمینی - پیوست و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کمیته انقلاب در ستاد مشترک ارتش حضوری فعال داشت. وی پس از انسجام اولیه ارتش به «اداره دوم ستاد مشترک» منتقل شد و با شروع جنگ ایران و عراق داوطلبانه به «لشکر ۹۲ زرهی» در خرمشهر پیوست. در جریان حمله عراق به ایران وی در خرمشهر حضور داشت و از ناحیه گلو مجروح و به تهران منتقل گشت. اقارب پرست پس از سقوط خرمشهر و بهبودی زخمش، به آبادان رفت و گردان المهدی را با همکاری بسیجیان سازماندهی کرد. وی با وجود اینکه کاندیدای فرماندهی ستاد مشترک ارتش و تصدی پست وزارت دفاع بود، با انتخاب شخصی به نیروی زمینی پیوست و معاونت عملیات لشکر ۹۲ زرهی اهواز را بر عهده گرفت. در اوایل سال ۱۳۶۲ پس از دو سال خدمت در تهران دوباره به جنوب بازگشت.
مدرسه‌ای در استان کرمان حد فاصل شهرستان زرند و شهرستان بافق (از استان یزد) به نام حسن اقارب پرست نامگذاری شده است بزرگراهی در شهر اصفهان به نام حسن اقارب پرست نامگذاری شده است. در گلستان شهدای اصفهان سنگ مزار یادبودی به نام وی وجود دارد.
مشاهده بیشتر

آرامستان

گالری

دل نوشته ها

اگر حسن را می شناختید، دلنوشته ای بنویسید.
danger_icon.png توجه فرمایید که نظر شما به عنوان مهمان ثبت خواهد شد. در صورت تمایل به نمایش نام خود وارد شوید.

اشتراک گذاری

شما می توانید این کدنگاره QR را دانلود کرده و بر روی سنگ مزار یا وسایل اهدایی مانند آبسردکن و ... مربوط به این عزیز چاپ کنید. با اسکن این کد توسط تلفن همراه، صفحه یادبود ایجاد شده نمایش داده می شود.